České firmy příliš nemění svou strategii v pořizování nových vozů. U těch menších se doba užívání zkracuje

Komerční sdělení

České firmy v průměru příliš nemění svou strategii v pořizování nových vozů. Zatímco v kategorii středních a velkých firem mírně převládá počet těch, u kterých se doba užívání aut v posledním roce prodloužila, u menších společností je tomu naopak. Změny v chování firem ale nejsou v meziročním srovnání nijak výrazné. Vyplývá to z výzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), který si nechala zpracovat jedna z největších tuzemských leasingových společností Arval CZ.

„Vnímaný vývoj průměrné doby užívání vozu je podobný ve všech sledovaných skupinách s výjimkou malých firem v ČR. V kategorii středních a velkých společností shodně v ČR i v EU převládá počet těch, u nichž se doba užívání v posledním roce prodloužila, a to zhruba o 10 % až 15 %, nad těmi, kde se doba užívání zkrátila. Pouze u společností do 100 zaměstnanců v ČR byl zjištěn opačný vývoj. Zde vzájemná bilance mezi prodloužením a zkrácením doby užívání vozidla vyšla záporně, a sice o zhruba 5 %,“ uvedl generální ředitel společnosti Arval CZ Gregor Bilik.

Corporate Vehicle Observatory (CVO) se v České republice provádí od roku 2007. V rámci zemí Evropské unie proběhl výzkum začátkem letošního roku, v České republice se do něj zapojilo 200 společností. Z výsledků vyplývá, že změna průměrné doby užívání osobních a lehkých užitkových automobilů se nijak výrazně neliší. Obě kategorie jsou manažery společností vnímány stejně.

Například České Radiokomunikace, společnost o 340 zaměstnancích, mají v současnosti ve své flotile 190 vozů. „Až na opravdu velmi speciální vozy máme všechna vozidla pořízená formou operativního leasingu a obnovujeme je po třech letech. Tříletý operativní leasing využíváme již poměrně dlouho. Tato doba nám připadá nejen s ohledem na způsob využití vozů, ale i z obchodního hlediska jako optimální,“ uvedl Tomáš Sova z vedení společnosti. Změnu doby pronájmu neplánuje ani firma JCDecaux, Městský mobiliář, spol. s r.o. Podle svého technického ředitele Jakuba Belfína společnost v posledních deseti letech využívá operativní leasing na čtyři roky. Aktuálně používá vozy staré v průměru dva roky a má jich 45.

České firmy mají ve srovnání s většinou vyspělých evropských zemí ještě stále poměrně malé vozové parky. Aktuální průzkum ukázal, že medián českých autoparků činí pouze 25 vozidel na firmu. V Německu, Španělsku, Itálii nebo Portugalsku je ale tato střední hodnota výrazně vyšší – činí 40 vozidel – a například ve Francii nebo Belgii ještě více. ČR se v používání vozových parků řadí na úroveň Polska, Švýcarska, Portugalska nebo Lucemburska. To prokazují i další statistiky z rozsáhlého průzkumu. Zatímco v ČR má 100 a více vozidel pouze 7 % společností, v zemích EU má takto velké autoparky 17 % firem. Flotilu o velikosti nad 500 automobilů výzkum v tuzemsku nezaznamenal. V EU přitom takovými autoparky disponují 4 % dotazovaných společností, z velkých společností nad 500 zaměstnanců je to 13 %.

V predikci budoucího vývoje velikosti autoparku jsou čeští manažeři opatrnější než jejich kolegové z ostatních evropských zemí. Růst očekává zhruba čtvrtina z nich. Naproti tomu v ostatních zemích EU budoucí růst předpokládá 30 % manažerů.

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí