EET jako velká neznámá?

Komerční sdělení

Strašák drobných podnikatelů a živnostníků jménem elektronická evidence tržeb se pomalu ale jistě blíží k termínu svého zavedení do praxe. Na podzim letošního roku by 60 000 podnikatelů pohybujících se v restauračním a stravovacím byznysu mělo pocítit změny, které sebou EET přinese. A nejenom oni. Přestože to tak na první pohled nevypadá, v konečném důsledku se dopady budou týkat všech občanů.

Koho se EET vlastně týká?

Jednoduše řečeno všech podnikatelů. Od podzimu letošního roku dopadne povinnost na restaurace, hospody a další stravovací zařízení, v příštím roce pak na malo i velkoobchodníky, například tedy na prodejny s potravinami, oblečením, hračkami nebo elektronikou. Nakonec se zapojí svobodná povolání – lékaři, účetní, právníci a všichni ti, co v ČR platí daně.

Pokud tedy nejste podnikající fyzická nebo právnická osoba, která přijímá platby v hotovosti, přípravy spojené se zaváděním EET se vás v podstatě netýkají. Pokud ovšem pracujete v restauračním či ubytovacím zařízení jako servírka, recepční nebo jiná osoba přijímající od zákazníků hotovost, zcela jistě vás téma EET a pokladních systémů už brzy nemine – i když jenom jako zaměstnance.

Jaké platby ANO a jaké NE?

Elektronické evidenci budou podléhat nejenom platby v hotovosti, ale i platební kartou, směnkou, stravenkou, poukázkou, elektronickou peněženkou nebo šekem. Pokud si v těchto případech budete chtít ověřit, zda byla vaše platba správně zaevidována, jednoduše to prostřednictvím webového formuláře zjistíte. Naopak pokud provedete platbu převodem z účtu na účet, kontrola možná nebude, protože se e-tržby na tento způsob nevztahují – údajně kvůli vysoké míře dohledatelnosti a průkaznosti.

Budeme muset sáhnout hlouběji do kapsy?

S největší pravděpodobností ano! Vedle pořízení technického vybavení stojí i další náklady spojené s EET a ty se někam budou muset promítnout. „Z komunikace s našimi klienty odhadujeme, že po zavedení elektronické evidence tržeb zdraží až polovina z nich, a to v průměru o 20 – 30 %, říká Zbyněk Švec ze Septim.cz.

Přijdeme o malé obchůdky a hospody?

I tento scénář může být reálný – někteří majitelé vesnických hospod a obchůdků se totiž již nyní netají tím, že pořízení elektronické pokladny, tiskárny nebo internetu možná nebudou schopni ufinancovat. O jejich další fungování se navíc obávají i běžní občané – podle čerstvého průzkumu pokladního systému Septim.cz se krachu svých malých oblíbených restaurací obává téměř 1/4 z nich.

Pokuta za nepřevzetí účtenky? U nás naštěstí ne!

Od 1. prosince bude v podstatě jedno, jestli půjdete na večeři do restaurace nebo si koupíte párek v rohlíku ve stánku s občerstvením. V obou případech podle nového zákona budete muset dostat účtenku s unikátním kódem. Tu si ale na rozdíl od Itálie či Chorvatska nemáte povinnost převzít, a je tedy zcela na Vás, jak se zachováte! Pokud se rozhodnete, že účtenku nechcete, za její nepřevzetí nebudete nijak pokutováni!

Únik dat jako reálná hrozba?

Pokud se bojíte zneužití dat o své vlastní osobě – tedy o tom kde, co a kdy nakupujete, tak nemusíte! Data o tom, kolik jste si koupili rohlíků, jakou jste si v restauraci dali večeři nebo jaké nápoje jste k ní pili, se totiž nikam neodesílají. Naopak obavy o únik dat z pohledu podnikatele, tedy o tom, jaké má tržby a podobně, ty mohou být podle Zbyňka Švece z části reálné. „I přesto, že samotný pokladní systém nepředstavuje v podstatě žádné nebezpečí, pokud bude státní správa v rámci EET účtenky evidovat, pak zde také existuje i riziko úniku těchto dat. Jedinou stoprocentní ochranou by bylo tyto informace vůbec neevidovat,“ dodává.

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí