Stále více lidí preferuje platbu kartou namísto hotovostí

Komerční sdělení

Většina obyvatel České republiky používá karty častěji než v roce 2013. Počet těch, kteří platební kartu využívají denně, vzrostl oproti roku 2013 o 5 %. Vyplynulo to z každoročního průzkumu Master Index, který si letos v červenci nechala vypracovat společnost MasterCard®, jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách.

Oproti minulému roku mírně vzrostl počet respondentů průzkumu, kteří říkají, že používají karty častěji – 57 % v porovnání s 55 % v roce 2013. Toto chování je v přímé úměře k jejich příjmu, vzdělání a místu, kde žijí. Čím vyšší vzdělání, příjem a velikost města, tím více lidé využívají k placení karty. Nejvíce pak ti, kteří vydělávají mezi 30 a 50 tisíci korun měsíčně – plných 83 %. Pokles je naopak patrný s věkem respondentů.

Stejně tomu je i v případě množství karet, které mají lidé k dispozici. Opět s vyšším vzděláním (více než třetina), příjmem (téměř polovina s příjmy nad 30 tisíc) a městem roste i počet využívaných karet. A opět s přibývajícím věkem počet karet klesá – ve skupině lidí nad 60 let jich více má jen 22 % z nich.

Výrazně roste i frekvence používání karet. Zatímco v roce 2013 ji denně používalo jen 16 %, letos je to již 21 %. Více než třetina obyvatel považuje za normální platit kartou i částky pod 50 korun, průměrná částka přitom je 207 korun. Z těch, co ale disponují bezkontaktní kartou, jich celých 72 % preferuje platit kartou namísto hotovostí.

Jídlo a oblečení jsou nejčastějším typem zboží, které lidé kartou platí (69 % plateb). Na druhém místě stojí platby na čerpacích stanicích (13 %), na třetím pak u on-line obchodníků (5 %). Mnohem častěji nyní platí lidé kartami i v restauracích, kavárnách a klubech – 2 % oproti 1 % v roce 2013.

Pro ty, co karty dosud nevyužívali nebo nemají s užíváním karet mnoho zkušeností, MasterCard spolu se společností CNC uvedl na trh předplacenou kartu Blesk peněženku. Předplacené karty mají široké využití. Lze jimi platit uvšech obchodníků s platebním terminálem nebo v internetových obchodech v Česku i v zahraničí, jsou vhodné jako dárek nebo mohou sloužit pro rodinné rozpočtování.

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí