Prodej nepotravinářského zboží nabral v červenci dech

Komerční sdělení

foto: Dům financí

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v červenci meziměsíčně reálně o 0,6 %. Meziročně se zvýšily o 7,4 %, stejným tempem rostly i tržby bez sezónního očištění. Růst prodeje nepotravinářského zboží zrychlil na 10,5 %, potravin zpomalil na 3,3 %. Sezónně očištěné tržby za ubytování a stravování se v červnu meziměsíčně zvýšily o 0,2 %, neočištěné tržby meziročně klesly o 1,1 %. Údaje zveřejnil Český statistický úřad.

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v červenci meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 %, v tom za potraviny o 0,8 %, za nepotravinářské zboží o 0,6 %. Růst trendové složky o 0,5 % zůstal od dubna letošního roku stabilní, nicméně proti průměru za posledních 12 měsíců byl o 0,1 p.b. nižší. Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny (+1 v červenci 2007) vzrostly tržby reálně o 7,4 %, po očištění pouze o pracovní dny o 7,3 %. Růst sezónně neočištěných tržeb se proti předchozím dvěma měsícům zrychlil na 7,4 %, v tom za nepotravinářské zboží na 10,5 %, za potraviny naopak zpomalil na 3,3 %.

K červencovému růstu přispěly nejvíce specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží a prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Druhý nejrychlejší růst zaznamenaly prodejny textilu a obuvi a prodejny potřeb pro domácnost (tabulka č. 3).

V členění podle velikostních skupin se zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 16,0 %). Podniky s počtem 20 až 49 zaměstnanců vykázaly růst o 11,6 %, se 100 a více zaměstnanci o 7,4 % a s 0 až 19 zaměstnanci o 6,1 %.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,5 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 5,3 %, resp. o 4,4 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 1,8 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,2 %) a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 0,8 %). Nejvíce se ceny snížily v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží (o 2,2 %), které mají významný podíl na celkových tržbách, dále v zásilkovém obchodě o 1,2 %, v prodejnách s použitým zbožím o 1,0 %, s potřebami pro domácnost o 0,6 % a s textilem a obuví o 0,2 %.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v červenci sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,1 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 2,2 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 24,0 %, v Polsku o 12,5 %, v Litvě o 10,8 %, v Estonsku o 10,5 %, ve Švédsku o 9,5 %, na Slovensku o 6,0 %, v Bulharsku o 5,8 %, ve Finsku o 5,2 %, ve Spojeném království o 4,2 %, v Lucembursku o 4,0 %, v Dánsku a ve Španělsku o 3,1 % a v Rakousku o 0,2 %. Snížily se v Belgii o 5,2 %, v Německu o 1,6 %, v Portugalsku o 0,9 % a ve Slovinsku o 0,3 %. V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 12,0 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 15,2 % a za prodej pohonných hmot o 7,7 %. Automobily se dobře prodávaly všem prodejcům bez ohledu na jejich velikost, vysoký růst tržeb za pohonné hmoty zaznamenaly zejména velké podniky.

V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,4 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 8,9 %.

V odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55) se v červenci sezónně očištěné tržby sice meziměsíčně zvýšily o 0,2 %, ale neočištěné tržby meziročně přesto letos poprvé klesly (o 1,1 %). Pokles byl ovlivněn vývojem ve stravovacích zařízeních, kde byly tržby o 1,7 % nižší než loni, a to zejména v restauracích, výčepech a barech drobných podnikatelů s méně než 20 zaměstnanci. Jednou z příčin byla i vysoká srovnávací základna. Pokračoval růst tržeb velkých stravovacích řetězců a také provozovatelů společného stravování bez ohledu na jejich velikost. Ubytovací zařízení zaznamenala jen nepatrné zvýšení svých tržeb (o 0,1 %), přičemž provozovatelům hotelů a podobných zařízení s 20 a více zaměstnanci tržby vzrostly, naopak v ostatních zařízeních s méně než 50 zaměstnanci výrazně klesly.

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí