Zahraničním firmám činí potíže placení faktur

Komerční sdělení

foto: Dům financí

S platební morálkou nejsou potíže jen v tuzemsku. Například čtyřicet procent německých firem hodnotí platební morálku zahraničních partnerů jako průměrnou nebo špatnou. Oproti loňsku je to dvojnásobný počet společností, které nejsou platebními zvyklostmi svých obchodních partnerů nijak nadšeny.

Vyplývá to z pravidelného výzkumu Payment Morale, který dvakrát do roka podniká jedna z největších světových pojišťoven pohledávek, společnost Atradius. Průzkum mezi 1200 evropskými firmami také odhalil, že britské společnosti platí zahraničním dodavatelům v průměru po 57 dnech, což je o celý týden později než při posledním dotazování letos v zimě. „S exportem ve výši 2,1 miliardy eur nepatří Spojené království mezi nejdůležitější destinace českého zboží. Směřuje tam pět procent českého vývozu. Přesto by měla být čísla varováním pro české vývozce,“ říká Robert Čapka, ředitel Atradius pro Českou republiku.

Přitom doba mezi vystavením faktury do jejího zaplacení se v mnoha sledovaných zemích od předchozího průzkumu zkrátila. Zákazníci z USA tak platí po 54 dnech (před půl rokem po 60), Španělé po 62 dnech (před půl rokem po 69), Poláci po 49 dnech (před půl rokem po 51), po 61 dnech zaplatí Italové (před půl rokem po 67) a Francouzi po 56 dnech (před půl rokem po 61). V dalších zemích zůstala situace po šesti měsících stejná, například belgičtí zákazníci platí po 50 dnech. Průzkum se týkal firem z Německa, Francie, Itálie, Británie, Nizozemska a Belgie. V polovině těchto zemí hodnotí platební morálku svých domácích firem jako průměrnou nebo špatnou velmi často. V Nizozemsku a Francii je to 43 procent dotázaných, respektive 44 procent. V Itálii se tak vyslovilo dokonce šedesát procent firem.

Navíc příklad Německa jasně ukazuje, že situace se může velmi snadno zhoršit. Celkem 40 procent tamních firem hodnotí platební morálku zahraničních odběratelů negativně. Varující na tom je, že jejich počet se od předchozího průzkumu zdvojnásobil. „Pokud k tomu připočítáme skutečnost, že asi třetina západoevropských firem nepodniká žádné kroky, jak se chránit před platební neschopností partnerů, a zároveň 27 procent přiznává v případě výpadku plateb od hlavního odběratele vážné až existenční problémy, pak rizika vyplývající z možného zhoršení situace jsou nasnadě,“ dodává Čapka.

Potvrzují to i výsledky ankety, kterou koncem letošního října provedla mezi tisícovkou podnikatelů Hospodářská komora ČR. Podle ní má zkušenost s nesplácením závazků naprostá většina tuzemských firem, a to jak z pozice věřitele, tak dlužníka. Více než polovina dotázaných uvedla, že se stávají dlužníky v důsledku druhotné platební neschopnosti. Nejčastěji se pravidelně v roli věřitele ocitají velké firmy. Uvádějí to v osmi případech z deseti. Naproti tomu mikrofilmy mají takovou zkušenost „jen“ v šedesáti procentech případů.

Vrátíme-li se k průzkumu společnosti Atradius, zjistíme, že s platební morálkou je na štíru určitá skupina firem v každé zemi. Výsledky sice nikde nejsou takové, jaké odhalila anketa Hospodářské komory ČR v tuzemsku, ale růžová situace také není nikde. Němci hodnotí platební morálku svých domácích firem jako průměrnou nebo špatnou v 35 procentech případů a doznala prý značné zlepšení – o dvacet procent. Německo je přitom významný obchodní partner pro české firmy, takže je to dobrá zpráva i pro tuzemské producenty a vývozce. Francouzi hodnotí kriticky platební morálku svých domácích firem ve 44 procentech případů a situace se tu nezměnila. Beze změny je situace také v Británii a Nizozemsku, kde platební zvyklosti svých domácích firem označilo za průměrné nebo špatné 29 procent dotázaných, respektive 43 procent. Mírné zlepšení o pět procent zaznamenali Italové, přesto negativně hodnotí platební morálku svých domácích firem 60 procent dotázaných. O devět procent se polepšily Belgické firmy, za špatné či průměrné označilo domácí platební morálku 32 procent oslovených.

Zdroj: Hospodářská komora ČR

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí