Stát hospodařil v roce 2007 se schodkem 66,4 miliard korun

Komerční sdělení

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Ministerstvo financí ČR zveřejnilo na svých internetových stránek zprávu o předběžných výsledcích pokladního plnění státního rozpočtu ČR za rok 2007. Podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly ke konci roku 2007 celkové příjmy státního rozpočtu výše 1025,9 mld. Kč, výdaje byly čerpány v objemu 1092,3 mld. Kč a schodek dosáhl hodnoty 66,4 mld. Kč, což je proti výsledku minulého roku výsledek lepší o 30,9 mld. Kč.

Příjmy státního rozpočt

Celkové příjmy

dosáhly ke konci roku 2007 výše 1025,9 mld. Kč, tj. 106,4 % rozpočtu (překročení rozpočtu o 61,4 mld. Kč), při meziročním růstu o 102,6 mld. Kč, tj. 11,1 % (v roce 2006 to bylo o 6,5 %). Z celkové částky připadlo na daňové příjmy 533,5 mld. Kč (52,0 % celkových příjmů, v roce 2006 to bylo 50,8 %), na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 367,3 mld. Kč (35,8 % celkových příjmů, v roce 2006 to bylo 36,2 %) a na nedaňové a ostatní příjmy 125,1 mld. Kč (12,2 % celkových příjmů, v roce 2006 to bylo 13,0 %).

Daňové příjmy

ve výši 533,5 mld. Kč byly plněny na 103,2 % a převýšily tak svou rozpočtovanou výši o 16,6 mld. Kč. Meziročně vzrostly o 64,0 mld. Kč, tj. o 13,6 % (v roce 2006 to bylo o 1,9 %). Na překročení rozpočtu daňových příjmů a na jejich meziročním růstu se nejvíce podílelo inkaso daní z příjmů právnických osob, které dosáhlo 114,8 mld. Kč, tj. 106,7 % rozpočtu (překročení rozpočtu o 7,3 mld. Kč), při meziročním růstu o 19,3 mld. Kč, tj. o 20,2 %. Rozpočet počítal s růstem o 12,6 % proti skutečnosti roku 2006  (v roce 2006 byly tyto příjmy plněny na 108,5 % při meziročním poklesu o 4,8 %).

Inkaso daně z příjmů fyzických osob

dosáhlo celkem 102,1 mld. Kč, tj. 104,1 % rozpočtu (překročení o 4,0 mld. Kč), a je tak o 10,5 mld. Kč, tj. o 11,4 %, nad úrovní skutečnosti roku 2006. V roce 2006 činilo plnění těchto příjmů 99,3 % při meziročním poklesu o 3,3 %. Rozpočet 2007 uvažoval s růstem o 7,1 % proti skutečnosti roku 2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

dosáhla 87,2 mld. Kč při plnění rozpočtu na 104,3 % (překročení o 3,6 mld. Kč) a meziročním růstu o 10,1 mld. Kč, tj. o 13,2 %. Rozpočet byl nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 8,5 %.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti

ve výši 8,9 mld. Kč znamená plnění rozpočtu na 93,8 % (nenaplnění o 0,6 mld. Kč) a proti roku 2006 je nižší o 0,5 mld. Kč, tj. o 4,9 %. Rozpočet 2007 byl nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 1,8 %. Důvod nižšího výnosu souvisí s vyšší mírou využití daňové výhody společného zdanění manželů než tomu bylo v minulém roce.

Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů

dosáhla 6,1 mld. Kč, což představuje 121,0 % rozpočtu (překročení o 1,1 mld. Kč) a meziroční růst o 0,8 mld. Kč, tj. o 15,3 %. Rozpočet 2007 počítal s poklesem o 4,6 % proti skutečnosti roku 2006. Plnění a meziroční růst daňových příjmů pozitivně ovlivnilo i inkaso DPH, které za celý rok 2007 dosáhlo 166,6 mld. Kč, tj. 101,9 % rozpočtu (překročení o 3,0 mld. Kč), a meziročně vzrostlo o 13,0 mld. Kč, tj. o 8,4 %. Rozpočet počítal s růstem o 6,7 % proti skutečnosti roku 2006. V roce 2006 činil meziroční růst této daně 4,7 %.

Inkaso spotřebních daní

dosáhlo 131,6 mld. Kč, tj. 100,2 % rozpočtu (překročení rozpočtu o 0,3 mld. Kč) při meziročním růstu o 19,0 mld. Kč, tj. o 16,9 % (v roce 2006 činil 8,6 %). Rozpočet počítal s růstem o 16,6 % proti skutečnosti roku 2006.

Inkaso nepřímých daní

tak dosáhlo výše 298,2 mld. Kč a jejich podíl na daňových příjmech tak činil 55,9 % (v roce 2006 to bylo 56,7 %). Příjmy z daní právnických a fyzických osob dosáhly 216,9 mld. Kč, což představuje podíl na daňových příjmech 40,7 % (v roce 2006 to bylo 39,9 %).

Příjmy ze cla

náležející státnímu rozpočtu byly za rok 2007 vykázány ve výši 1,4 mld. Kč, tj. 119,6 % rozpočtu (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do EU).

Celostátní inkaso všech daní

dosáhlo výše 721,9 mld. Kč, což představuje 103,2 % rozpočtu a meziroční růst o 83,9 mld. Kč, tj. o 13,2 %. V roce 2006 dosáhlo celostátní inkaso daní 638,0 mld. Kč, tj. 98,9 % rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 6,7 mld. Kč, tj. o 1,1 %.

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení

dosáhly výše 367,3 mld. Kč, což představuje 103,5 % rozpočtu (překročení o 12,3 mld. Kč), a meziroční růst o 33,5 mld. Kč, tj. o 10,0 % (v roce 2006 činil meziroční růst 7,2 %). Rozpočet 2007 počítal s růstem o 6,4 % proti skutečnosti roku 2006. Na důchodové pojištění připadlo 302,5 mld. Kč, tj. 102,7 % rozpočtu, při meziročním růstu o 27,6 mld. Kč, tj. o 10,0 %.

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace

dosáhly výše 125,1 mld. Kč, což je 135,1 % rozpočtu (překročení o 32,5 mld. Kč), a o 5,0 mld. Kč, tj. o 4,2 % více než ke konci roku 2006. Z této částky představují převody z fondů OSS (nejsou rozpočtovány) částku 38,3 mld. Kč, což je o 1,0 mld. Kč více než bylo v roce 2006. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2006.

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje státního rozpočtu

byly za rok 2007 čerpány ve výši 1092,3 mld. Kč, což představuje 103,4 % rozpočtu (překročení o 36,0 mld. Kč) a meziroční růst o 71,6 mld. Kč, tj. o 7,0 % (v roce 2006 meziročně vzrostly o 10,6 %). Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 973,9 mld. Kč, tj. na 101,9 % (překročení o 18,5 mld. Kč). Proti stejnému období roku 2006 vzrostly o 61,8 mld. Kč, tj. o 6,8 %.

Z toho na sociální dávky

bylo vynaloženo 387,6 mld. Kč, tj. 100,2 % rozpočtu (překročení o 0,9 mld. Kč), při meziročním růstu o 32,5 mld. Kč, tj. o 9,2 % (v roce 2006 činil jejich meziroční růst 8,7 %). Na důchody připadlo 289,9 mld. Kč, tj. 100,9 % rozpočtu (překročení o 2,5 mld. Kč), při meziročním růstu o 16,9 mld. Kč, tj. o 6,2 % (v roce 2006 meziročně vzrostly o 10,3 %).

V rámci běžných výdajů

státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 119,9 mld. Kč, což představuje 97,0 % rozpočtu (nedočerpání o 3,7 mld. Kč), při meziročním růstu o 11,4 mld. Kč, tj. o 10,5 %. Čerpání ovlivnily převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 73,7 mld. Kč, což je o 3,5 mld. Kč více než v roce 2006  (70,2 mld. Kč). Dalších 24,5 mld. Kč představovaly transfery obcím na sociální služby a dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým.

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 47,5 mld. Kč, tj. 100,5 % rozpočtu (překročení o 0,3 mld. Kč), při meziročním růstu o 4,5 mld. Kč, tj. o 10,4 %.

Výdaje kapitoly Státní dluh

byly čerpány ve výši 34,1 mld. Kč, tj. 89,6 % rozpočtu.

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU

bylo poukázáno 27,4 mld. Kč, což představuje 91,2 % rozpočtované výše (nesplnění o 2,6 mld. Kč), a jejich objem je nad úrovní minulého roku o 1,2 mld. Kč, tj. o 4,6 %.

Kapitálové výdaje

byly čerpány ve výši 118,4 mld. Kč, což představuje 117,3 % rozpočtu (překročení rozpočtu o 17,5 mld. Kč), při meziročním růstu o 9,9 mld. Kč, tj. o 9,1 %.

Saldo státního rozpočtu

Celkové saldo hospodaření státního rozpočtu

za rok 2007 vykázalo schodek ve výši 66,4 mld. Kč. Tento výsledek je o 30,9 mld. Kč lepší než v roce 2006 a o 25,5 mld. Kč lepší než činila rozpočtovaná výše (k rozpočtu po změnách k 31.12.2007).

Proti stavu na konci listopadu (přebytek 12,8 mld. Kč) došlo v samotném prosinci k propadu hospodaření státního rozpočtu o 79,2 mld. Kč (příjmy činily 117,7 mld. Kč a výdaje 196,8 mld. Kč). Stejně jako v minulých letech to bylo způsobeno především vyšším čerpáním kapitálových výdajů (47,4 mld. Kč) a převody nevyčerpaných prostředků do rezervních fondů OSS (předběžný odhad činí cca 79 mld. Kč).

Na relativně pozitivním hospodaření státního rozpočtu mělo vliv především inkaso daňových příjmů včetně příjmů z pojistného za sociální zabezpečení (překročení rozpočtu o 28,9 mld. Kč). Na překročení rozpočtu nedaňových a ostatních příjmů (o 32,5 mld. Kč) a celkových výdajů (o 36,0 mld. Kč) měly vliv především nerozpočtované příjmy a výdaje související s převody prostředků z rezervních fondů do příjmů kapitol (cca 38 mld. Kč) a také s převody z fondu státních záruk (cca 8 mld. Kč)  – tyto operace nemají vliv na saldo státního rozpočtu.

Zdroj: Ministerstvo financí ČR

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí