Děti mají znát cenu peněz

štítek Spoření čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Výdaje na vzdělání a kroužky dětí by se měly snižovat skutečně jenom v případě nouze. Kde tedy ušetřit? Zvyšováním finanční gramotnosti dětí. Rodiče by měli děti vychovávat i po finanční stránce, jedná se o dobrý odrazový můstek do dospělosti.

Děti by měli co nejdříve vědět, že za každým nákupem se skrývá vykonaná práce a znát hodnotu práce. Když děti znají hodnotu peněz, potom se dají hledat úspory při nákupu oblečení, hraček nebo i vybavení. Nikoliv však omezování výdajů za vzdělání. Školák může být „in“ i v dobré kombinaci oblečení „ze sekáče“ nebo nákupem kola nebo lyží z bazaru.

  • Umění nákupu je šancí, jak výrazně ušetřit a přitom mít velmi pěkné vybavení. Díky internetu jsou naše nákupní možnosti mnohem vyšší, lze využívat i zahraniční weby.
  • Rodinná dovolená v Česku v okolí bydliště může být stejně krásná jako dovolená u moře, jestliže je rodinná pohoda, legrace a smích.

Rodiče by se měli vždy snažit se svými dětmi co nejvíce mluvit a naslouchat jim. Díky dobré a dostatečné komunikaci již od mala lze mnohem snadněji hledat i řešení při finančních problémech. Když rodiče se svými dětmi komunikují, potom se daří vše vysvětlit. I finance.

Nejdříve šetříme na sobě

Zodpovědní rodiče při hledání úspor v rodinném rozpočtu nejdříve zaměřují pozornost sami na sebe a teprve potom hledají rezervy na straně dětí. Důsledné finanční plánování a řízení finančního rozpočtu je velmi důležité a prospěšné. I s nižším příjmem mohou rodiče při správné organizaci podporovat své děti ve vzdělání a jeho kroužcích (např. sportu).

Více práce – vyšší kapesné

Velmi důležité je naučit znát školáka hodnotu peněz. Zkrátka, že nic není zadarmo. Kapesné by se mělo odvíjet od plnění povinností závislých na věku školáka (např. sekání trávy, nakupování, úklidu doma). V patnácti letech může jít školák na brigádu, v rodinné firmě se může zapojit i dříve. Velmi užitečné je se otevřeně bavit o finančních otázkách. Finanční gramotnost je velmi důležitá. Jakmile školák zná cenu peněz, kolik musel vynaložit úsilí, aby měl vyšší kapesné, tak mnohdy odpadají diskuze, proč nekoupit značkovou mikinu za 1 500 Kč, když ji lze pořídit nesrovnatelně levněji. Když zná školák cenu peněz, tak se i jinak chová na školních výletech a v kroužcích bez našeho dohledu, nekupuje hlouposti. Dobře si promyslí, zdali si koupí jídlo a pití v automatu nebo sní přichystanou zdravější svačinu z domu.

Ekonomické prostředí se rychle mění. Ceny akcií nebo nemovitostí klesají nebo stoupají. Jistoty se vytrácejí. Trvalou hodnotou však zůstávají znalosti a dovednosti každého z nás. Podporovat děti ve vzdělání je proto velmi přínosné, šetřit na vzdělání u dětí není rozhodně správné. Znalosti a dovednosti každého z nás jsou naší trvalou hodnotou. Kvalitní školy a kroužky nás učí myslet, vytvářet si vlastní názory, hledat řešení při různých problémových situacích i improvizovat, rychlé změny děti nezaskočí, budou připravené.

Podporujme děti právě teď

Mnozí rodiče chtějí svým dětem i něco našetřit, usnadnit start do života. Vytváření úspor pro děti by však nemělo rozhodně znamenat omezování podpory jejich zájmů během školy. Mnohem lepší než „zvětšení“ našeho domu na dluh, aby měly naše děti, kde bydlet až budou velké, maximálně podporovat děti ve vzdělání (např. jazykové kurzy v zahraničí nebo výměnné pobyty) a jiných kroužcích. Až budou děti velké, tak budou mít svůj život plně ve svých rukou, budou chtít žit třeba jinde a jinak. Už se o sebe samy postarají.

Petr Gola

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí